فروشگاه اینترنتی صنایع دستی چرم نیما
فروشگاه اینترنتی صنایع دستی چرم نیما
Leather Craft Shop Nima



نماينده يونسکو در ايران در پيامي به مراسم تجليل از هنرمنداي صنايع دستي:
صنايع دستي نقش مهمي در ايجاد هويت ملت ها دارد
 
 
 
رييس دفتر منطقه اي يونسکو در تهران و نماينده يونسکو در ايران گفت: امروز بر همگان روشن است که صنايع دستي نقش مهمي در ايجاد و بيان هويت ملت ها ايفا کرده و در توسعه اقتصاد بومي و فقرزدايي نيز بسيار اثرگذار بوده است.

«تاريا ويرتانن»، پيش از ظهر امروز در پيامي به مراسم تجليل از دريافت کنندگان نشان مرغوبيت صنايع دستي يونسکو که در جزيره قشم برگزار شد افزود: نشان مرغوبيت يونسکو براي صنايع دستي منطقه آسياي شرقي که در گذشته مهر اصالت صنايع دستي ناميده مي شد، در سال 2000 ميلادي مشترکا توسط يونسکو و انجمن توسعه و ترويج صنايع دستي آسه آن براي ايجاد استانداردهاي کيفي و بالابردن سطح آگاهي عمومي نسبت به صنايع دستي در 10 کشور آسه آن ايجاد شد و به دليل موفقيت اين برنامه، نشان مرغوبيت در کشورهاي مناطق آسياي ميانه غربي و جنوبي نيز معرفي و اجرا شد، که موجب شد کشورها و محصولات بسيار بيشتري در اين برنامه شرکت کنند.

وي اظهار داشت: نشان مرغوبيت در واقع يک مکانيسم کنترل کيفيت و ابزاري براي بازاريابي بوده که در عين حال تضمين کننده تداوم توليد محصولات صنايع دستي با کيفيت، سنتي و در عين حال خلاق در منطقه است. بنابراين نشان مرغوبيت نشانه منحصر به فرد و فوق العاده بودن يک محصول نيست بلکه "مهر تاييدي " است بر اينکه يک محصول صنايع دستي يا خط توليد آن داراي بالاترين استانداردهاي کيفي بوده و با احترام به اصالت فرهنگي و حفظ محيط زيست تهيه شده است.

ويرتانن اضافه کرد: نشان مرغوبيت يونسکو بر آن است که هنرمندان صنايع دستي را تشويق کند تا در توليد محصولات خود مهارت ها، طرح ها و نقوش اصيل را به شيوه اي خلاقانه به کار گرفته تا بتوانند تداوم و پايداري اين سنت ها و مهارت ها را تضمين کنند. نشان مرغوبيت يونسکو، با ايجاد استاندارد سختگيرانه، پرچمدار فعاليت هاي يونسکو براي حمايت از توليد کنندگان صنايع دستي است.

به گفته وي، محصولي که نشان صنايع دستي يونسکو را دريافت مي کند از مرغوبترين نوع آن است و سنگ محکي براي توليد صنايع دستي، اعضاي بين المللي هيات منصفه اين برنامه، که توسط يونسکو انتخاب مي شوند آثار ارائه شده را براساس معيارهاي يونسکو بررسي مي کنند که مرغوبيت در توليد، اصالت، خلاقيت در تکنيک ها يا خصيصه ها، قابليت ارائه در بازار، مواد و پروسه توليد دوست با طبيعت و عادلانه از مهمترين معيارها است.

نماينده يونسکو در تهران افزود: توليد کنندگان محصولات دريافت کننده نشان مرغوبيت يونسکو از طريق زير از دريافت اين نشان منتفع مي شوند. آنها گواهي مرغوبيتي را دريافت مي کنند که مي تواند به عنوان ابزاري براي معرفي همان محصول استفاده شود.

يونسکو همچنين مي تواند به همکاران منطقه اي و ملي در برگزاري کارگاه هايي براي آموزش و ظرفيت سازي کمک کند.

وي افزود: علاوه بر اين يونسکو درصورت تمايل دولت ها و سازمان هاي مردم نهاد راهنمايي هايي را درخصوص چگونگي شرکت در نمايشگاه هاي بازرگاني بين المللي، توليد محصولات تبليغاتي از قبيل بروشور و کاتالوگ، فهرست کردن اين محصولات بر روي وب سايت يونسکوي بانکوک و ايجاد حساسيت در توليد کنندگان نسبت به بهره مندي از منافع قانون کپي رايت و مالکيت معنوي در اختيار اين نهادها قرار خواهد داد.

وي تصريح کرد: در نوامبر سال 2012 يعني حدود 3 ماه پيش پس از ماه ها تلاش بي وقفه دفتر منطقه اي يونسکو در تهران و با ميزباني سخاوتمندانه سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري جمهوري اسلامي ايران، مراسم نشان مرغوبيت يونسکو براي صنايع دستي در منطقه آسياي ميانه و غربي را در هتل لاله تهران برگزار کرد.

وي خاطرنشان کرد: نمايندگان کشورهاي ترکمنستان، تاجيکستان، قرقيزستان، ازبکستان و قزاقستان به همراه 91 محصول صنايع دستي و جمهوري اسلامي ايران همراه 316 اثر صنايع دستي در اين مراسم شرکت کردند.

هيات داوران، در طول 5 روز کار مداوم و سخت تصميم گرفتند که 42 اثر از کشورهاي آسياي ميانه و غربي و 147 اثر از ايران را از آنجاييکه مطابق به استاندارهاي اين برنامه بوده شايسته دريافت نشان مرغوبيت يونسکو براي صنايع دستي اعلام کنند و من اين دست آورد بزرگ را به توليد کنندگان صنايع دستي و ملت هاي آنها تبريک مي گويم.
/



.: Weblog Themes By LoxBlog :.

تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.